Ευρωπαϊκά προγράμματα ERASMUS + στη Σχολή Ομόδους Σχολικής Χρονιάς 2023-2024
ERASMUS+ 2023-1-CY01-KA122-SCH-000146209
Τα προγράμματα Erasmus+ αφορούν μαθησιακές κινητικότητες ατόμων σε ευρωπαϊκές χώρες, με σκοπό την ανάπτυξη επαγγελματικών προσόντων και δεξιοτήτων, μέσα από επαγγελματική κατάρτιση και παρακολούθηση επιμορφωτικών σεμιναρίων. Η συμμετοχή σε τέτοια προγράμματα συμβάλλει στη διεθνοποίηση και την ανάπτυξη των σχολείων και των άλλων οργανισμών στη σχολική εκπαίδευση, καθιστώντας εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενους ικανούς να αντιμετωπίζουν τις ποικίλες προκλήσεις που εμφανίζονται διαρκώς στον εκπαιδευτικό χώρο.
Mε την ονομασία «Σύγχρονες Προκλήσεις στην Εκπαίδευση» η Σχολή Ομόδους κατέθεσε την αίτησή της και εγκρίθηκε για την υλοποίηση σχεδίου που στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας και την προώθηση της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκαν έξι συνολικά κινητικότητες εκπαιδευτικών της Σχολής μας σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Αρχικά, από τις 5 μέχρι τις 9 Φεβρουαρίου 2024, δύο εκπαιδευτικοί της Σχολής Ομόδους είχαν την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε δύο ευρωπαϊκά προγράμματα που έλαβαν χώρα στο Σπλιτ της Κροατίας. Συγκεκριμένα, η Αικατερίνη Σολέα, καθηγήτρια Εμπορικών/Οικονομικών μαθημάτων παρακολούθησε το πρόγραμμα «Using Technology in the Classroom» και η Στέλλα Κουριέως, καθηγήτρια Αγγλικών παρακολούθησε το πρόγραμμα «Explore the world of Artificial Intelligence – ChatGPT for Teachers». Και τα δύο σεμινάρια ανήκουν στον πυλώνα που αφορά στη χρήση της τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, με στόχο την βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων.
Ορισμένες από τις θεματικές που περιλάμβαναν τα δύο πιο πάνω προγράμματα είναι η δημιουργία παρουσιάσεων υψηλότερου επιπέδου, η χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαίδευση, η βιωματική μάθηση, η μάθηση που είναι βασισμένη σε projects αφήγησης με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης για την παραγωγή βίντεο, η γνωριμία με το κροατικό εκπαιδευτικό σύστημα, η ενσωμάτωση ΤΠΕ και ψηφιακών εργαλείων στην υπαίθρια διδασκαλία και μάθηση, το τι κάνει έναν καλό δάσκαλο σπουδαίο, ο εύκολος σχεδιασμός μιας απλής ιστοσελίδας χρησιμοποιώντας πρότυπα και η χρήση διάφορων πολυμέσων στην τάξη.
Τα επόμενα προγράμματα παρακολούθησαν οι φιλόλογοι Κρίστια Ιωακείμ και Γιάννα Καλλινίκου στην Γάνδη του Βελγίου από τις 12 μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου 2024 τα οποία διοργανώθηκαν από τον οργανισμό Flanders Academy. Στα προγράμματα «Culture & Education Course: How Belgian culture found its way into the classroom» και «Belgium: a story of migration. How to deal with migration, poverty & minorities in the school system. What we can learn from history», συμμετείχαν εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από Ισπανία, Ελλάδα και Γερμανία.
Οι δράσεις επιμόρφωσης του πρώτου προγράμματος επικεντρώθηκαν σε τρόπους αξιοποίησης του πολιτισμού, της τέχνης και της ιστορίας στο εκπαιδευτικό σύστημα του Βελγίου (Flemish School System) καθώς και τρόπους με τους οποίους ενσωματώνονται όλες αυτές οι πληροφορίες διαδραστικά στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι συμμετέχοντες συμμετείχαν ενεργά σε διάφορες δραστηριότητες, όπως εργαστήρια, εκδρομές, επισκέψεις σε μουσεία και σχολεία ώστε να μάθουν να χρησιμοποιούν την πολιτιστική κληρονομιά ως ενεργό και καινοτόμο πόρο μάθησης. Με τον τρόπο αυτό παρέχουν πολύτιμες εμπειρίες μάθησης στους μαθητές τους, ενισχύοντας την προσπάθεια για αλληλοκατανόηση και αλληλοσεβασμό στο πλαίσιο ενός πολυπολιτισμικού σχολείου. Θέμα του δεύτερου προγράμματος ήταν οι τρόποι με τους οποίους το εκπαιδευτικό σύστημα στο Βέλγιο ενσωματώνει μαθητές με μεταναστευτική βιογραφία από χαμηλά κοινωνικοοικονομικά στρώματα και μειονότητες. Η μετανάστευση δεν είναι σύγχρονο φαινόμενο, καθώς οι άνθρωποι μετανάστευαν από την αρχαιότητα αναζητώντας καλύτερες συνθήκες ζωής. Το Βέλγιο και ιδιαίτερα η Αμβέρσα και το λιμάνι της, αποτελούσαν για χρόνια αφετηρία της μεταναστευτικής περιπέτειας πολλών Ευρωπαίων με προορισμό τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Σήμερα πολλοί μετανάστες καταλήγουν στο Βέλγιο όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Επομένως, κάθε εκπαιδευτικό σύστημα οφείλει να υιοθετήσει τεχνικές και τρόπους με τους οποίους αυτοί οι μαθητές θα προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της ζωής τους και θα έχουν πρόσβαση στο δικαίωμα της εκπαίδευσης.
Άλλες δύο εκπαιδευτικοί της Σχολής Ομόδους παρακολούθησαν τα σεμινάρια που πραγματοποιήθηκαν στην πόλη Alcala De Henares (Μαδρίτη) στην Ισπανία από τις 2 μέχρι τις 8 Μαρτίου 2024. Οι συναντήσεις οργανώθηκαν από τον ισπανικό οργανισμό Cervantes Training και σ’ αυτές συμμετείχαν εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, συντονιστές κλάδων, καθώς και εκπαιδευτικοί ειδικής εκπαίδευσης από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Ιταλία, η Τσεχία, η Φινλανδία, η Λετονία και η Τουρκία.
Συγκεκριμένα, η Άντρια Αντωνίου, Μαθηματικός, παρακολούθησε επιμορφωτικά σεμινάρια με θέμα «Strategies for improving classroom atmosphere and students motivation in schools: A modern challenge for teachers». Στις τετράωρες καθημερινές συναντήσεις αναλύονταν διαφορετικές μέθοδοι για τη βελτίωση του σχολικού κλίματος και την ενίσχυση του ενδιαφέροντος των μαθητών στη τάξη. Οι εκπαιδευτικοί, που έλαβαν μέρος στο πρόγραμμα, μοιράστηκαν τις δικές τους εμπειρίες μέσα από συζητήσεις και δούλεψαν σε ομάδες δημιουργώντας μικρά projects αναφορικά με τα πιο πάνω θέματα. Το ενδιαφέρον των μαθητών συχνά σχετίζεται με τις μεθόδους διδασκαλίας και τη συμπεριφορά του εκπαιδευτικού μέσα στην τάξη. Είναι σημαντικό στο κάθε μάθημα να υπάρχει μια καλή οργάνωση και δομή της ύλης που θα διδαχθεί και να εφαρμόζονται τακτικές που να συγκεντρώνουν το ενδιαφέρον των μαθητών και να συμβάλλουν στη βελτίωση των μαθησιακών επιδόσεων.
Η Μαριάννα Φλώρου, Χημικός, παρακολούθησε επιμορφωτικά σεμινάρια με θέμα «Innovative skills in ICT course and collaborative work». Στις τετράωρες καθημερινές συναντήσεις αναλύονταν διαφορετικές μέθοδοι χρήσης της τεχνολογίας με σκοπό το μάθημα να γίνει πιο ευχάριστο και ελκυστικό για τους μαθητές. Η σύγχρονη γενιά, με τις δικές της απαιτήσεις, διεκδικεί την ανάπτυξη δεξιοτήτων του εκπαιδευτικού ούτως ώστε να καταφέρει να επικοινωνήσει μαζί τους, στη γλώσσα τους.
Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί, με την επιστροφή τους στην Κύπρο, προχώρησαν σε ετοιμασία και παρουσίαση σεμιναρίων, για εκπαίδευση των υπόλοιπων εκπαιδευτικών της Σχολής. Η δράση αυτή έγινε στο πλαίσιο της ανάγκης για διάχυση της γνώσης από τη συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα, προς τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς της Σχολής.
Συνολικά, οι εμπειρίες των εκπαιδευτικών από τέτοιες δράσεις έχουν θετικό αντίκτυπο τόσο στους ίδιους όσο και στους μαθητές τους. Η Δια Βίου Μάθηση κρίνεται εκ των ων ουκ άνευ καθορίζοντας την αποτελεσματικότητα ενός εκπαιδευτικού τόσο εντός όσο και εκτός της σχολικής τάξης.
}